«Чорний лебідь» за 7 хвилин

7 хв Соціологія Укр
«Чорні лебеді» - це події, начебто, неможливі, але відбуваються
Талант людини - перетворювати всі сигнали навколишнього середовища в вагому інформацію. Це дозволило створити науковий метод, філософствувати про природу буття і винаходити складні математичні моделі.
Наша здатність міркувати про світ і керувати ним зовсім не означає, що у нас це добре виходить. Ми схильні вузько мислити в своїх уявленнях про нього. Прийшовши до якого-небудь судження, ми мертвою хваткою чіпляємося за нього.
Людські знання постійно збільшуються, і настільки догматичний підхід не є ефективним. Двісті років тому лікарі і вчені були абсолютно впевнені в своїх знаннях медицини, але тільки уявіть, що, звернувшись до лікаря зі скаргами на нежить, вам виписують рецепт на п'явок!
Впевненість в судженнях змушує виводити концепції за рамки системи понять, прийнятої нами за справжню. Як зрозуміти медицину, не знаючи про існування мікробів? Можна придумати розумне пояснення хвороби, але воно буде помилковим через відсутність важливої інформації.
Таке мислення може привести до несподіваних сюрпризів. Іноді події дивують не тому, що вони випадкові, а тому, що наш світогляд занадто вузьке. Такі сюрпризи називаються «чорними лебедями» і можуть змусити нас переглянути картину світу.
Перш ніж людина вперше побачив чорного лебедя, всі припускали, що вони бувають тільки білими. Білий колір вважався їх невід'ємною частиною. Побачивши чорного лебедя, люди в корені змінили уявлення про цього птаха. Чорні лебеді - настільки ж звичайне явище, як лебеді білого кольору, і настільки ж фатальне, як банкрутство через падіння фондового ринку.
«Чорні лебеді» можуть мати доленосні наслідки для тих, хто сліпий до них
Ефект «чорного лебедя» не однаковий для всіх. Деякі можуть серйозно постраждати від нього, а інші його навіть не помітять. Важливий доступ до відповідної інформації: чим менше ви знаєте, тим більше ризик стати жертвою «чорного лебедя».
Приклад. Уявіть, що на скачках ви поставили на улюбленого коня по кличці Ракета. Через статуру коня, її список нагород, майстерність жокея і мляву конкуренцію ви ставите всі гроші на її перемогу. А тепер уявіть своє здивування, коли Ракета не тільки не побігла після старту, але вважала за краще просто лягти. Це «чорний лебідь». З огляду на наявну інформацію, Ракета повинна була виграти, але чомусь ви втратили всі гроші. Навпаки, власник Ракети розбагатів, поставивши проти неї. На відміну від вас, він знав, що Ракета оголосить страйк на знак протесту проти жорстокого поводження з тваринами. Це знання врятувало його від «чорного лебедя».
Вплив «чорних лебедів» може зачіпати не тільки окремих людей, але й цілі суспільства. У таких випадках «чорний лебідь» може змінити світ, впливаючи, наприклад, на філософію, теологію та фізику.
Приклад. Коперник припустив, що Земля не є центром Всесвіту, і наслідки виявилася колосальними: відкриття ставило під сумнів як авторитет правлячих католиків, так і самої Біблії.
Згодом цей «чорний лебідь» поклав початок нового європейського суспільства.
Нас дуже легко заплутати навіть елементарними логічними помилками
Люди часто помиляються, роблячи прогноз на основі того, що знають про минуле. Вважаючи, що майбутнє є відображенням минулого, ми помиляємося, бо багато невідомих чинників йде врозріз з нашими припущеннями.
Приклад. Уявіть, що ви індичка на фермі. Протягом багатьох років фермер годував вас, пестив і плекав. Орієнтуючись на минуле, немає ніяких підстав очікувати змін. На жаль, на День подяки вас обезголовили, засмажили і з'їли.
Роблячи прогнози на основі минулого, ми помиляємося, і це призводить до серйозних наслідків. Подібним помилкою є когнітивне спотворення, коли ми шукаємо докази тільки вже існуючих переконань.
Ми не приймаємо інформацію, яка суперечить тому, у що ми вже віримо, і навряд чи будемо проводити подальше дослідження. Але якщо вирішимо розібратися, то будемо шукати джерела, що заперечують дану інформацію.
Приклад. Якщо ви твердо впевнені, що «зміна клімату» - це таємна змова, а потім побачите документальний фільм під назвою «Незаперечні докази зміни клімату», цілком ймовірно, ви дуже засмутитесь. І якщо ви станете шукати інформацію в Інтернеті, в умовах пошуку ви вкажите «зміна клімату - обман», а не «докази за і проти зміни клімату».
Тобто ми мимоволі робимо неправильні висновки: це закладено в нашій природі.
Наш мозок групує інформацію способом, що заважає робити точні прогнози
В ході еволюції людський мозок навчився класифікувати інформацію так, щоб вижити в дикій природі. Але коли нам потрібно вчитися і швидко адаптуватися до небезпечної обстановці, такий спосіб абсолютно даремний.
Неправильна класифікація інформації називається помилковим розповіддю: людина створює лінійні опису поточної ситуації. Через величезної кількості інформації, яку ми отримуємо щодня, наш мозок вибирає тільки ту, яку вважає важливою.
Приклад. Ви, напевно, пам'ятаєте, що їли на сніданок, але навряд чи назвете колір черевик кожного пасажира в метро.
Щоб надати сенс інформації, ми пов'язуємо її. Так, думаючи про своє життя, ви відзначаєте певні події як значущі, і будуєте їх в оповідання, що пояснює, як ви стали тим, хто ви є.
Приклад. Ви любите музику, тому що мама співала вам перед сном.
Так не можна повноцінно зрозуміти світ. Процес працює тільки з оглядкою на минуле і не враховує майже безмежні тлумачення будь-якої події. Навіть крихітні події можуть мати непрогнозовані, важливі наслідки.
Приклад. Метелик, змахуючи крильцями в Індії, викликає ураган в Нью-Йорку через місяць.
Якщо ми розставимо причини і слідства в порядку їх виникнення, то побачимо ясні, причинно-наслідкові зв'язки між подіями. Але оскільки ми бачимо тільки результат - ураган - можна лише вгадувати, яке з одночасно подій насправді вплинуло на такий результат.
Нам складно відрізнити масштабовану і немасштабовану інформацію
Ми не дуже добре розрізняємо типи інформації - «масштабовану» і «немасштабовану». Різниця ж між ними принципова.
Немасштабована інформація, така, як маса тіла або зріст, має статистичну верхню і нижню межу. Тобто, вага тіла немасштабована, так як існують фізичні обмеження: неможливо важити 4500 кг. Обмеження параметрів такої немасштабованої інформації дозволяє робити прогнози щодо середніх значень.
Але нефізичні або принципово абстрактні речі, такі, як розподіл багатства або продаж альбомів, масштабуються.
Приклад. Якщо альбом продавати через iTunes, кількості продажів немає меж, бо нічого не обмежується обсягом фізичних копій. А оскільки операції проходять в режимі онлайн, не бракує фізичної валюти, і ніщо не завадить продати трильйони альбомів.
Різниця між масштабованою і немасштабованою інформацією має вирішальне значення для бачення точної картини світу. Якщо правила, ефективні для немасштабованої інформації, застосувати до масштабованої, виникнуть помилки.
Приклад. Ви хочете виміряти багатство населення Англії. Найпростіший спосіб - порахувати багатство на душу населення, склавши доходи і розділивши їх на кількість громадян. Однак багатство масштабоване: крихітний відсоток населення може володіти неймовірно великим відсотком багатства.
Дані про доходи на душу населення не відіб'ють реального стану справ в вашому розподілі доходів.
Ми занадто впевнені в тому, що вважаємо відомим
Всі хочуть уберегти себе від небезпеки. Один із способів - оцінювати ризики і управляти ними. Тому ми купуємо страховку і намагаємося «не класти всі яйця в одну корзину».
Більшість докладає всіх зусиль для максимально точної оцінки ризиків, щоб не упустити можливості і одночасно не зробити того, про що можна пошкодувати. Для цього потрібно оцінити всі ризики, а потім і ймовірність того, що ці ризики матеріалізуються.
Приклад. Припустимо, ви збираєтеся придбати страховку, але без зайвої витрати грошей. Тоді необхідно оцінити загрозу захворювання або нещасного випадку і прийняти зважене рішення.
На жаль, ми переконані, що знаємо всі можливі ризики, від яких повинні захиститися. Це ігрова помилка: ми схильні реагувати на ризик, як на гру з набором правил і ймовірностей, які можна визначити до її початку.
Розглядати ризик таким чином дуже небезпечно.
Приклад. Казино хочуть заробляти якомога більше грошей, тому розробили систему безпеки і дискваліфікують гравців, які виграють занадто багато і часто. Але їх підхід заснований на ігровій помилці. Основна загроза казино - НЕ везунчики і не злодії, а викрадачі, що беруть дитину власника казино в заручники, або працівник, який не представив декларацію з доходів в Податкову службу. Серйозні небезпеки для казино абсолютно непередбачувані.
Неважливо, наскільки сильно ми стараємося. Точно передбачити будь-який ризик неможливо.
Чому необхідно усвідомлювати своє незнання?
Розуміючи, що ви багато чого не знаєте, ви зможете краще оцінювати ризики
Всі знають фразу: «Знання - сила». Але коли знання обмежені, вигідніше визнавати це.
Зосередившись тільки на тому, що знаєте, ви обмежуєте своє сприйняття всіма можливими результатами даної події, створюючи благодатний грунт для виникнення «чорного лебедя».
Приклад. Ви хочете купити акції компанії, але занадто мало знаєте про фондовий ринок. У цьому випадку, ви простежите за декількома падіннями і підйомами, але, в цілому, зверніть увагу тільки на те, що тенденції позитивні. Вважаючи, що ситуація збережеться, ви витрачаєте всі гроші на акції. На наступний день ринок зазнає краху, і ви втрачаєте все, що у вас було.
Вивчивши тему трохи краще, ви б побачили численні підйоми і падіння ринку протягом всієї історії. Зосереджуючи увагу тільки на те, що ми знаємо, ми піддаємо себе серйозним ризикам.
Якщо ж визнати, що ви чогось не знаєте, можна значно зменшити ризик.
Приклад. Хороші гравці в покер знають, що цей принцип має вирішальне значення для успіху в грі. Вони розуміють, що карти їх супротивників можуть бути краще, але також знають, що існує певна інформація, якої вони не знають - наприклад, стратегії суперника і ступінь його рішучості йти до кінця.
Усвідомлюючи наявність невідомих чинників, гравці фокусується виключно на своїх картах, краще оцінюючи можливі ризики.
Подання про обмеженість допоможе нам зробити правильний вибір
Найкращий захист від когнітивних пасток - добре розуміти інструменти прогнозування, а також їх обмеження. Нехай це і не врятує від промаху, але допоможе зменшити кількість невдалих рішень.
Якщо ви усвідомлюєте, що схильні до когнітивному спотворення, набагато легше зрозуміти, що ви шукаєте інформацію, яка підтверджує вже існуючі твердження. Або, знаючи, що люди люблять зводити все до ясних, причинно-наслідкових оповіданнь, ви будете схильні шукати додаткову інформацію для кращого уявлення по «картині в цілому».
Необхідно знати про свої недоліки.
Приклад. Якщо ви розумієте, що завжди існують непередбачені ризики, незважаючи на перспективність можливості ви будете обережніше вкладати в неї великі кошти.
Неможливо подолати всі випадковості або наші обмеження в розумінні складності світу, але можна, принаймні, пом'якшити шкоду, завдану невіглаством.
Найголовніше
Хоча ми постійно робимо прогнози, у нас це погано виходить. Ми занадто впевнені в своїх знаннях і недооцінюємо наше невігластво. Нездатність зрозуміти і визначити випадковість і навіть сама наша природа сприяють невдалому прийнятті рішень і появі «чорних лебедів», тобто подій, які здаються неможливими і змушують переосмислити розуміння світу.
Недовірливо ставитеся до «тому що». Замість бажання бачити події в чіткої причинно-наслідкового зв'язку, розглядайте ряд можливостей, не зациклюючись на одній.
Усвідомте, що ви чогось не знаєте. Для осмислених прогнозів на майбутнє, будь це покупка страховки, інвестиції, зміна місця роботи і так далі, недостатньо враховувати все «відоме» вам - це дає лише часткове розуміння ризиків. Замість цього визнайте, що ви чогось не знаєте, щоб надмірно не обмежувати інформацію, з якої маєте справу.