«Леонардо да Вінчі» за 10 хвилин

«Леонардо да Вінчі» за 10 хвилин image

10 хв Біографія Укр

Вступ. Дізнайтеся таємниці життя геніального художника, винахідника та вченого.

Леонардо да Вінчі - яскравий приклад «універсальної людини» епохи Відродження, який прагнув реалізувати себе в самих різних сферах життя. Коло його захоплень було надзвичайно широке: інженерна справа, механіка, природознавство, анатомія, скульптура, живопис, музика, театр. В основі його творчої діяльності лежала невичерпна природна цікавість.

Спадщина Леонардо величезна, його таємниці досі розбурхують розуми дослідників, а творчість надихає. Серед його шанувальників - видатний художник Рафаель, романіст Ден Браун, сюрреаліст Сальвадор Далі, рок-музиканти групи Deerhunter.

Історія Леонардо - це історія геніальної людини, яка була змушена працювати на замовлення, щоб вистачило на життя, і не опублікувавшої майже жодної своєї найбільшої роботи. Але це і історія натхнення, яка вчить нас, що справжній талант завжди переможе, подолає будь-які труднощі і буде оцінений по достоїнству.

У наступних Інсайт Ви дізнаєтеся:

  • Яким був німецький сленг в п'ятнадцятому столітті;
  • Що записував в свій блокнот Леонардо;
  • Що можна дізнатися, вливаючи віск в серце бика.

Інсайт 1. Леонардо був незаконнонародженою дитиною, і це дало йому ряд переваг.

Леонардо народився 15 квітня 1452 року в невеликому селі Анк'яно, недалеко від містечка Вінчі, поблизу Флоренції. Власне, «да Вінчі» - зовсім не прізвище, а лише прізвисько, яке означало «(родом) з містечка Вінчі».

Леонардо народився поза шлюбом. Його батьки - П'єро да Вінчі і 16-річна Катерина Ліппі - не були одружені. Положення незаконнонароджених дітей часто незавидне. Але Леонардо воно надало великі можливості.

П'єро служив нотаріусом. Його клієнтами були багаті купці і знатні городяни. Це була престижна посада, і П'єро мав право на почесну приставку «сер» (пан) до свого імені.

У середньовічній Італії сімейний бізнес був звичайною справою. Батько, дід і прадід Леонардо складалися в гільдії нотаріусів. Син П'єро теж повинен був стати юристом. Але так як в гільдію не приймали народжених поза шлюбом, Леонардо зміг зайнятися тим, що йому дійсно подобалося.

У хлопчика рано проявився талант художника. Батько не перешкоджав заняттям сина. Він навіть не став відправляти його на навчання в престижну латинську школу. Леонардо не став книжковою людиною. У пізнанні навколишнього світу йому допомагало тільки невичерпне цікавість і особистий досвід.

«Залізо іржавіє, не знаходячи собі застосування, стояча вода гниє або на холоді замерзає, а розум людини, не знаходячи собі застосування, чахне». Леонардо Да Вінчі

Інсайт 2. Леонардо був талановитим учнем і перевершив свого вчителя.

У 1464 році П'єро з сином переїхали до Флоренції - центр мистецтва, ремесла і торгівлі. Рівень грамотності флорентійців був найвищим в Європі. Тут жили сотні ремісників найскладніших спеціальностей і, звичайно, художники.

У 14 років Леонардо вступив учнем в майстерню Андреа дель Верроккьо, доброго знайомого і клієнта П'єро.

Верроккьо став першим учителем Леонардо. Під його керівництвом юнак вивчав геометрію, принципи перспективи і інші тонкощі художньої майстерності.

У двадцять років Леонардо присвоїли кваліфікацію майстра. У спільних роботах Верроккьо і Леонардо того часу помітно, що учень перевершував в таланті свого вчителя. На картині «Хрещення Христа» поруч з Ісусом зображена пара ангелів. Одного з них написав Верроккьо. Його ангел зображений досить статичним і плоско, а волосся нагадує перуку яка погано сидить.

Ангел Леонардо зовсім інший. Він сповнений руху і життя. Художник використав ніжне штрихування тону шкіри обличчя, щоб пом'якшити гострі лінії і зробити перехід від волосся до чола природним. Адже саме так, розпливчасто, людське око сприймає лінії. Ця нова техніка розтушовування, винайдена Леонардо, отримала назву сфумато - «зникаючий, як дим».

«Хто може йти до джерела, не повинен йти до глека...» Леонардо да Вінчі

Інсайт 3. У Флоренції Леонардо удосконалює свій талант і створює новий напрям в живописі.

У роки роботи в майстерні Верроккьо Леонардо написав чудовий портрет Джіневри де Бенч. Це була його перша картина, не пов'язана з релігійним сюжетом. Леонардо зруйнував старі канони портретного жанру і створив абсолютно новий його вид.

До Леонардо художники воліли зображувати своїх моделей в профіль. Джиневра у Леонардо повернена до глядача на три чверті. Леонардо не просто зосередився на зовнішній схожості, а передав внутрішній світ своєї моделі. Розумні очі і задумлива посмішка говорять про те, що перед нами непересічна молода жінка.

Портрет приніс Леонардо популярність. Але разом зі славою з'явилися заздрісники. Двічі на нього здійснювали донос в поліцію із звинуваченнями в содомії, в сексуальних збоченнях. У числі підозрюваних фігурував один з членів могутнього сімейства Медічі. Ймовірно, справа була сфабрикована з метою скомпрометувати саме Медічі.

Саме звинувачення теж виглядало дивним. Гомосексуалізм у Флоренції був настільки звичним явищем, що навіть слово флорентієць на сленгу в німецькій мові позначало гомосексуаліста.

У 1477 року Леонардо відкрив власну майстерню у Флоренції і почав роботу над картиною «Поклоніння волхвів», яка, як і безліч інших робіт художника, залишилася незавершеною.

Сюжет був досить поширеним. Як правило, на картині зображували трьох царів, які подають дари немовляті Ісусу.

Але Леонардо цікавили почуття і емоції персонажів. Марія, Ісус і навіть тварини на картині сповнені благоговіння. Художник передає внутрішні переживання героїв за допомогою міміки і жестів, точно так само, як в портреті Джіневри.

Картина не була закінчена, небо і фон залишилися недоторканими. Леонардо несподівано кинув роботу і покинув Флоренцію.

«Живописець, дивись, щоб жадібність до заробітку не подолала в тобі честі мистецтва, бо заробіток честі куди значніше, ніж честь багатства». Леонардо Да Вінчі

Інсайт 4. У Мілані Леонардо виявив талант інженера і вченого, влаштовуючи розваги для знаті.

Він прибув до Мілана з Флоренції в 1482 році. Ці два міста були зовсім не схожі один на одного.

У Флоренції всім заправляли багаті банкіри. Мілан перебував під владою сім'ї Сфорца. Леонардо переїхав в надії знайти покровителя в особі Лодовіко Сфорца, майбутнього герцога Міланського.

Лодовіко був вражений здібностями Леонардо, який добре знався на військовій техніці, проектував розбірні мости, мобільні гармати і броньовані колісниці, створював креслення підводних човнів, танків і кулеметів. Леонардо був зарахований в придворний штат в якості інженера. Його художні здібності не зацікавили Сфорца.

Леонардо розробив проект міської каналізаційної системи, яка функціонувала за аналогією з людським організмом. Як кров циркулює по венах, так в каналах повинна циркулювати чиста вода. Утилізувати відходи передбачалося за допомогою підземної каналізаційної системи, яка працювала подібно кишечнику людини. Ідея була досить революційною для свого часу, і Лодовіко побоявся її реалізувати.

За дорученням Сфорца Леонардо зайнявся пристроєм придворних свят. Ще у Флоренції він працював в театрі, створюючи реквізит і декорації для постановок. У Мілані при дворі Сфорца він організовував вистави і демонстрував власні винаходи.

Для кожного свята він розробляв складні інженерні конструкції і фантастичні машини. Так, для вистави «Маскарад планет» Леонардо створив величезний золотий купол у вигляді півсфери, в якому оберталися сім планет.

Винаходи Леонардо принесли йому величезну славу. Він став відомий на всю Італію. Причому саме як організатор свят, а не як художник!

«Природа так про все подбала, що всюди ти знаходиш, чому вчитися». Леонардо Да Вінчі

Інсайт 5. При дворі Леонардо знайомився з провідними вченими сучасності, співпрацював з ними і обмінювався ідеями.

Леонардо був чарівною людиною. Сучасники відзначали його великодушність, доброту, тонкий розум і товариськість.

При дворі Сфорца в Мілані збиралася вся інтелектуальна еліта Італії. Завдяки вмінню легко сходитися з людьми, Леонардо досить швидко став своїм у цій компанії. Дружба з видатними вченими, поетами, художниками відкривала для нього нові можливості і перспективи.

Серед друзів Леонардо був математик Лука Пачолі. Леонардо добре знав геометрію, але мав прогалини в інших областях математики. Пачолі допомагав йому. У щоденнику Леонардо зберігся запис: «З'ясувати у Маестро Луки правила множення коренів».

Дружба привела до тісної співпраці. У 1498 році Леонардо створив ілюстрації для книги з математики «Про Божественну пропорцію», написаної Пачолі. Це були єдині малюнки, опубліковані за життя художника.

Ілюстрації були новаторськими. Леонардо зобразив геометричні фігури з затемненими і прозорими гранями, щоб допомогти читачам краще розібратися з їх характеристиками.

Знайомство з архітекторами Донато Браманте і Франческо ді Джорджо визначило інтерес Леонардо до архітектури. Друзі часто обговорювали Вітрувія - римського військового інженера першого століття до нашої ери. Вітрувій вважав, що будь-яка будівля подібно до людського тіла і проектувати його треба так, щоб центр був рівновіддалений від входу і стін, як людський пупок рівновіддалений від голови і кінчиків простягнутих рук і ніг.

Ідеї Вітрувія захопили Леонардо. Він став одержимий пошуками ідеальних пропорцій людського тіла. Так з'явився найвідоміший малюнок Леонардо - Вітрувіанська людина. На ньому зображений оголений чоловік у двох позиціях, накладених одна на іншу. Перша фігура з розведеними в сторони руками і ногами вписана в коло. Друга - з розведеними руками і зведеними разом ногами - вписана в квадрат. В основі зображення лежало правило золотого перетину.

«Як теплий одяг захищає від холоднечі, так витримка захищає від образи. Множ терпіння і спокій духу, і образа, як би гірка не була, тебе не торкнеться». Леонардо Да Вінчі

Інсайт 6. У портретах Леонардо демонстрував новаторський підхід до зображення внутрішнього світу моделей.

У Мілані Леонардо працював і як придворний художник. За дорученням герцога він створив два портрети.

Найвідоміший - «Дама з горностаєм». Леонардо зобразив юну Чечілію Галлерани, коханку Сфорци. У той час вона була вагітна. Ймовірно, портрет був замовлений в знак подяки коханій.

І знову Леонардо порушив традиції портретного жанру. Образ моделі оповитий таємницею. Зображена на картині жінка про щось розмірковує. Її внутрішнє сум'яття вміло передано художником.

У картині дуже багато символів. Наприклад, горностай міг означати цнотливість Чечилії. Або це був натяк на Лодовіко Сфорца, якого неаполітанський король нагородив Орденом Горностая.

Леонардо знову використав техніку сфумато. Гра світла і тіні надає зображенню надзвичайну глибину. Сучасний аналіз барвистого шару показав, що Леонардо накладав надзвичайно тонкі (до 3-4 мікрон!), Майже прозорі, мазки фарби, щоб передати найтонші колірні нюанси.

Портрет «Прекрасна Ферроньера» написаний з новою коханою Сфорца - Лукреції Кривелли. Картина помітно відрізняється від інших робіт Леонардо. Художник майстерно використовує гру світла і тіні, щоб домогтися жвавості зображення. Але в портреті є ряд огріхів: тіло не зовсім пропорційно, волосся зображені трохи плоско, а на щоці дивний блиск. Тільки стрічка на плаття Лукреції не викликає ніяких нарікань.

Ймовірно, окремі частини картини були написані учнями Леонардо. Але при детальному розгляді можна виявити і руку самого художника.

«Головні речі: людина і уявлення його душі. Перше - легко, друге - важко, так як воно має бути зображено жестами і рухами членів...»Леонардо да Вінчі

Інсайт 7. «Таємна вечеря» - шедевр Леонардо. Йому вдалося передати дванадцять характерів на одній картині.

Леонардо був дуже спостережливою людиною. Його перший біограф, Джорджо Вазарі, відзначав, що художник міг цілий день переслідувати незнайомця, якщо його обличчя здавалося йому цікавим. А потім увечері, по пам'яті, відтворював його в блокноті з абсолютною точністю.

Коли Леонардо працював над проектом пам'ятника Лодовіко Сфорца на коні, він протягом багатьох років малював в блокноті одних коней, намагаючись домогтися досконалості. На жаль, пам'ятник не був завершений через вторгнення французьких військ в 1494 році.

Повною мірою спостережливість Леонардо втілилася в його шедеврі «Таємна вечеря». Герцог доручив йому намалювати фреску в трапезній монастиря Санта-Марія-делле-Граціє. Леонардо приступив до роботи в 1495 році. Але, на превелике незадоволення Лодовіко, справа просувалася повільно. Під час роботи Леонардо багато роздумував, міг цілими днями стояти перед картиною з пензлем в руках, так і не зробивши жодного мазка.

Леонардо зобразив момент, коли Христос говорить, що буде зраджений одним з учнів. Дванадцять апостолів, дванадцять осіб, дванадцять характерів. Вдивляючись в них, можна відчути цілий діапазон емоцій: злість, страх, заперечення, смиренність, страх. Апостоли цікавлять Леонардо з людської точки зору. Тому ні над одним з них немає традиційного німба.

Леонардо використовує пози і жести героїв, щоб в повній мірі розкрити їх внутрішню сутність. Ось Петро тримає ножа, натякає на швидку смерть Христа, а це Іуда з мішком грошей в руках як нагадування про 30 срібняків, за які він зрадив Ісуса.

Леонардо експериментує зі світлом і перспективою, щоб посилити враження, вироблене на глядачів. Так, стіл занадто вузький, але це створює відчуття глибини і фокусує увагу на фігурі Христа. Леонардо порушує правила, які так ретельно захищав раніше. Вперше він знехтував наукою заради мистецтва.

«Все наше пізнання починається з відчуттів». Леонардо Да Вінчі

Інсайт 8. Під покровительством Чезаре Борджіа Леонардо розкрив свій талант військового інженера.

У 1499 році французькі війська Людовіка XII захопили Мілан і зруйнували палац герцога Сфорца. Леонардо, який довгі роки розробляв бойові машини, вперше зіткнувся з жахами війни.

Французи з повагою поставилися до Леонардо. Однак він вважав за краще повернутися до Флоренції. Там Леонардо потрапив під заступництво Чезаре Борджіа, яке мріяло завоювати всю Італію. З схвалення Борджіа Леонардо здійснив поїздку по Італії, яка роздирається війною і запропонував нові розробки конструкцій мостів і фортець. Так, він спроектував кріпосні стіни округлої конфігурації, щоб гарматні ядра наносили менше шкоди.

Борджіа захоплювався докладними картами місцевості, створеними Леонардо. Наприклад, карта міста Імола, складена в 1502 році, стала справжнім витвором мистецтва. Вона була виконана в кольорі і представляла вид міста з висоти пташиного польоту. Художник ідеально розрахував масштаб, зіставивши відстань між усіма будинками в місті.

Завдяки такій точності і деталям, Борджіа проводив свої блискавичні атаки, перш ніж місто встигало підготуватися до бою.

Однак через вісім місяців Леонардо покинув свого покровителя. Борджіа був чарівною людиною, але перш за все він був злодій і лиходій. Леонардо все життя мріяв стати військовим інженером, але йому, як волелюбній і чесній людині, життя під заступництвом Борджіа здавалося кошмаром.

«Краса і неподобство здаються більш могутніми поруч один з одним». Леонардо Да Вінчі

Інсайт 9. Навіть незавершені роботи Леонардо дуже впливають на глядачів.

У Флоренції Леонардо дізнався про нового талановитого скульптора - Мікеланджело. Його статуя Давида стала головною визначною пам'яткою міста.

Влада міста замовила Леонардо і Мікеланджело спільно оформити зал Великої Ради ратуші. Художники пішли на цей крок з небажанням. Вся Флоренція спостерігала за їх протистоянням.

Леонардо вибрав в якості сюжету сутичку двох вершників за прапор в битві при Ангіарі. Фреска повинна була зайняти приблизно одну третину 50-метрової стіни. Ця робота обіцяла перевершити «Таємну вечерю». Леонардо збирався описати весь жах війни: кров, бруд, озлоблених тварин і переляканих солдатів.

Мікеланджело повинен був працювати на протилежній стіні. Для сюжету він вибрав перемогу флорентійців над пізанцями при Кашино.

Художники не ладили між собою. Мікеланджело був дуже грубий і нечемним з Леонардо. Крім того, в атмосфері конкуренції працювалося дуже важко.

Леонардо так і не закінчив свою працю. Робота над фрескою вимагає інших навичок, ніж робота на полотні. Леонардо не вмів працювати по сирій штукатурці. Фарби ніяк не лягали рівним шаром. Доводилося витрачати багато сил і часу на створення сприятливих барвистих сумішей.

Хоча робота і не була завершена, сучасники високо оцінили талант Леонардо. Ескізи обох художників були представлені публіці, і до Флоренції хлинув потік мандрівників з усієї Європи, щоб помилуватися ними.

Надихнувшись побаченим, Рафаель створив свої начерки, а скульптор Челліні назвав виставку «школою світу». Сьогодні малюнки відносять до найвищих зразків мистецтва епохи Відродження.

«Робота над твором мистецтва ніколи не може бути закінчена, а може бути тільки занедбана». Леонардо Да Вінчі

Інсайт 10. Дослідження Леонардо в області анатомії були забуті на кілька століть.

У Флоренції Леонардо продовжив вивчення анатомії людини. Результати його досліджень були вражаючими. Багато з них так і не вивчені досі!

Професор анатомії університету в Павії надав Леонардо для роботи близько 20 людських трупів. Результатом цієї моторошної роботи стала серія дивно точних малюнків всіх людських органів, м'язів, кісток.

Глибоке знання анатомії необхідно художнику, який показує людське тіло. Але інтерес Леонардо був не тільки художнім. До кожного з 240 малюнків він склав супроводжуючі тексти, в яких докладно виклав свої думки про роботу серця, мозку, очей і навіть про розвиток ембріона, а також вперше описав симптоми атеросклерозу.

До цього часу вражають його дослідження серця. У той час органом, пов'язаним з кровоносною системою, вважалася печінка. Леонардо не тільки вперше визнав важливість серця, але і зміг зрозуміти принцип роботи аортального клапана. Він проводив досліди з серцем бика, наповнюючи його воском. За восковим зразком виготовляв скляну копію і спостерігав рух рідини всередині.

Тільки після 450 років сучасна наука дійсно вивчила рух потоку крові в серце і підтвердила гіпотезу Леонардо.

Леонардо набагато випередив свій час. Його малюнки і спостереження могли б принести велику користь людству. Але вони ніколи не публікувалися.

Дивно, але і сьогодні його дослідження залишаються актуальними.

«Мудрість є дочка досвіду». Леонардо Да Вінчі

Інсайт 11. Опіка короля Франсуа I дозволило Леонардо завершити останні три картини.

У 1507 року Леонардо повернувся в Мілан. Тепер його цікавили повітря, вода і геологія. Велику частину часу Леонардо присвячував спостереженнями за птахами, рибами, а також зайнявся розробкою літального апарату.

Його покровителем став король Франції Франсуа I. У віці 64 років Леонардо вперше в житті покинув Італію, щоб стати придворним художником і інженером.

Франсуа дуже високо цінував Леонардо і називав його «найвидатнішим художником». Він щедро оплачував Леонардо його роботу, а той вперше в житті не залежав від замовлень.

У 1517 року Леонардо відвідав кардинал Луїджі Арагонский. Леонардо поскаржився, що не може працювати в повну силу через параліч правої руки і скоро зовсім не зможе писати. Але йому дуже хотілося закінчити три картини, які всі присутні відразу визнали шедеврами.

Одна з них - «Іоанн Хреститель». З глибокої тіні з'являється розпещена довговолоса андрогінна фігура з піднятою до небес правою рукою.

Друга - «Свята Анна з Богородицею і немовлям Христом». Ця картина дещо поступається «Іоанну Хрестителю» по вираженості почуттів і емоцій.

Третя картина, сюжет якої Леонардо виношував протягом багатьох років, стала найвідомішою картиною в історії.

«Якщо живописець забажає побачити прекрасні речі, що вселяють йому любов, то в його владі породити їх». Леонардо Да Вінчі

Інсайт 12. «Мона Ліза» - вершина творчості Леонардо.

Протягом усього життя Леонардо прагнув зрозуміти і розгадати таємниці світу. Він не шукав грошей або слави, його рухала лише природна цікавість.

Картини були способом пізнати людські емоції і характери. Леонардо передав внутрішній світ своїх героїв за допомогою простих жестів і міміки. Цей талант зробив його одним з найбільших художників. Леонардо вдихнув життя в те, що було до цих пір статично і безпристрасно.

«Мона Ліза» по праву вважається головним шедевром Леонардо. Це не просто портрет жінки. Знаменитий майстер любив ховати різну інформацію у вигляді кодів і шифрів на своїх картинах. «Мона Ліза» - сама таємнична з усіх.

Загадка Мони Лізи - в її усмішці. Її обличчя висловлює абсолютно різні емоції в залежності від кута зору. Якщо дивитися в очі, куточки губ піднімаються і з'являється посмішка. Але якщо дивитися прямо на губи, посмішка зникає.

Леонардо використовував свої дослідження в області оптики і сприйняття, щоб створити ефект розмитого зображення. Це суперечило традиціям того часу і робило картину новаторською. Леонардо довів техніку сфумато до досконалості. Крім того, він використовував в якості основи свинцеві білила, які відображали світло крізь найтонші шари фарб. Ефект особливо помітний на обличчі Мони Лізи: вона здається зовсім живой.

Унікальна і революційна для свого часу композиція картини. Річка на задньому плані плавно переходить в шовковий шарф моделі, а розмитий пейзаж немов зливається з її волоссям. Мона Ліза представлена як єдине ціле з природою.

Картина відображає гуманістичну філософію Леонардо, для якого нерозривний зв'язок людини з природою завжди був постійним джерелом натхнення.

Леонардо був дуже прив'язаний до своєї картині і не розлучався з нею до самої смерті. Він помер 23 квітня 1519 року, через вісім днів після свого 67-річчя.

«Хто не цінує життя, його не заслуговує». Леонардо Да Вінчі

Підсумок. Основна ідея книги.

Леонардо да Вінчі відомий як геніальний художник, творець нового напрямку в живописі епохи Відродження. Але коло його захоплень було набагато ширше. Якби всі записи Леонардо були опубліковані за його життя, розвиток світу міг піти зовсім іншим шляхом. Його дослідження в області анатомії, архітектури, інженерії та гідродинаміки набагато випередили свій час. Справжніх геніїв в історії людства було небагато. Безумовно, Леонардо - один з них. Однак, на відміну від Альберта Ейнштейна або Стівена Хокінга, він не володів надлюдським інтелектом, а був звичайною людиною, тільки дуже допитливою.

SettingsRequest history269msRequest Duration26MBMemory Usage10.x
Laravel Version
10.48.28
PHP Version
8.2.27
Environment
production
Debug Mode
Enabled
URL
liberia.com.ua
Timezone
Europe/Kiev
Locale
ua
GET critiques/{critique}
status
200 OK
full_url
https://liberia.com.ua/critiques/leonardo-da-vinci-za-10-minut-6794
action_name
critiques.show
controller_action
App\Http\Controllers\CritiqueController@show
Theme
Open Button Position
Hide Empty Tabs
Autoshow
Reset to defaults
  • warninglog[04:37:42] LOG.warning: Return type of TCG\Voyager\Translator::offsetExists($offset) should either b...
  • warninglog[04:37:42] LOG.warning: Return type of TCG\Voyager\Translator::offsetGet($offset) should either be c...
  • warninglog[04:37:42] LOG.warning: Return type of TCG\Voyager\Translator::offsetSet($offset, $value) should eit...
  • warninglog[04:37:42] LOG.warning: Return type of TCG\Voyager\Translator::offsetUnset($offset) should either be...
  • warninglog[04:37:42] LOG.warning: Return type of TCG\Voyager\Translator::jsonSerialize() should either be comp...
status
200 OK
full_url
https://liberia.com.ua/critiques/leonardo-da-vinci-za-10-minut-6794
action_name
critiques.show
controller_action
App\Http\Controllers\CritiqueController@show
uri
GET critiques/{critique}
controller
App\Http\Controllers\CritiqueController@show
namespace
App\Http\Controllers
file
app/Http/Controllers/CritiqueController.php:34-41
middleware
web
duration
270ms
peak_memory
28MB
response
text/html; charset=UTF-8
request_format
html
request_query
[]
request_request
[]
request_headers
0 of 0
array:15 [ "priority" => array:1 [ 0 => "u=0, i" ] "accept-encoding" => array:1 [ 0 => "gzip, deflate, br, zstd" ] "sec-fetch-dest" => array:1 [ 0 => "document" ] "sec-fetch-user" => array:1 [ 0 => "?1" ] "sec-fetch-mode" => array:1 [ 0 => "navigate" ] "sec-fetch-site" => array:1 [ 0 => "none" ] "accept" => array:1 [ 0 => "text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,image/avif,image/webp,image/apng,*/*;q=0.8,application/signed-exchange;v=b3;q=0.7" ] "user-agent" => array:1 [ 0 => "Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)" ] "upgrade-insecure-requests" => array:1 [ 0 => "1" ] "sec-ch-ua-platform" => array:1 [ 0 => ""Windows"" ] "sec-ch-ua-mobile" => array:1 [ 0 => "?0" ] "sec-ch-ua" => array:1 [ 0 => ""Chromium";v="130", "HeadlessChrome";v="130", "Not?A_Brand";v="99"" ] "cache-control" => array:1 [ 0 => "no-cache" ] "pragma" => array:1 [ 0 => "no-cache" ] "host" => array:1 [ 0 => "liberia.com.ua" ] ]
request_cookies
[]
response_headers
0 of 0
array:3 [ "content-type" => array:1 [ 0 => "text/html; charset=UTF-8" ] "cache-control" => array:1 [ 0 => "no-cache, private" ] "date" => array:1 [ 0 => "Thu, 08 May 2025 01:37:42 GMT" ] ]
session_attributes
0 of 0
array:1 [ "_token" => "PB01aEOcvHct5LxqM7RQGCkTvVz3s1dhRUJcowQy" ]
  • Booting (193ms)time
  • Application (76.28ms)time
  • Routing (2.09ms)
  • Preparing Response (46.47ms)
  • View: critiques.showviews
  • View: layouts.appviews
  • View: includes.navigationviews
  • View: livewire.searchviews
  • View: includes.infoviews
  • View: includes.footerviews
  • 1 x Booting (71.67%)
    193ms
    1 x Application (28.33%)
    76.28ms
    1 x Preparing Response (17.26%)
    46.47ms
    1 x Routing (0.78%)
    2.09ms
    6 x View (0%)
    0μs
    6 templates were rendered
    • critiques.showshow.blade.php#?blade
    • layouts.appapp.blade.php#?blade
    • includes.navigationnavigation.blade.php#?blade
    • livewire.searchsearch.blade.php#?blade
    • includes.infoinfo.blade.php#?blade
    • includes.footerfooter.blade.php#?blade
    4 statements were executed3.06ms
    • ImplicitRouteBinding.php#61liberia1.08msselect * from `critiques` where `slug` = 'leonardo-da-vinci-za-10-minut-6794' limit 1
      Bindings
      • 0: leonardo-da-vinci-za-10-minut-6794
      Backtrace
      • vendor/laravel/framework/src/Illuminate/Routing/ImplicitRouteBinding.php:61
      • vendor/laravel/framework/src/Illuminate/Routing/Router.php:959
      • vendor/livewire/livewire/src/Features/SupportPageComponents/SupportPageComponents.php:214
      • vendor/laravel/framework/src/Illuminate/Routing/Middleware/SubstituteBindings.php:41
      • vendor/laravel/framework/src/Illuminate/Pipeline/Pipeline.php:183
    • CritiqueController.php#36liberia560μsselect `tags`.*, `critique_tag`.`critique_id` as `pivot_critique_id`, `critique_tag`.`tag_id` as `pivot_tag_id` from `tags` inner join `critique_tag` on `tags`.`id` = `critique_tag`.`tag_id` where `critique_tag`.`critique_id` in (43)
      Backtrace
      • app/Http/Controllers/CritiqueController.php:36
      • vendor/laravel/framework/src/Illuminate/Routing/Controller.php:54
      • vendor/laravel/framework/src/Illuminate/Routing/ControllerDispatcher.php:43
      • vendor/laravel/framework/src/Illuminate/Routing/Route.php:259
      • vendor/laravel/framework/src/Illuminate/Routing/Route.php:205
    • CritiqueController.php#36liberia540μsselect * from `translations` where `table_name` = 'tags' and `locale` in ('en', 'ru', 'ua') and `translations`.`foreign_key` in (4, 15, 19)
      Bindings
      • 0: tags
      • 1: en
      • 2: ru
      • 3: ua
      Backtrace
      • app/Http/Controllers/CritiqueController.php:36
      • vendor/laravel/framework/src/Illuminate/Routing/Controller.php:54
      • vendor/laravel/framework/src/Illuminate/Routing/ControllerDispatcher.php:43
      • vendor/laravel/framework/src/Illuminate/Routing/Route.php:259
      • vendor/laravel/framework/src/Illuminate/Routing/Route.php:205
    • Translatable.php#117liberia880μsselect * from `translations` where `table_name` = 'critiques' and `locale` in ('en', 'ru', 'ua') and `translations`.`foreign_key` in (43)
      Bindings
      • 0: critiques
      • 1: en
      • 2: ru
      • 3: ua
      Backtrace
      • vendor/tcg/voyager/src/Traits/Translatable.php:117
      • view::critiques.show:5
      • vendor/laravel/framework/src/Illuminate/Filesystem/Filesystem.php:124
      • vendor/laravel/framework/src/Illuminate/View/Engines/PhpEngine.php:58
      • vendor/livewire/livewire/src/Mechanisms/ExtendBlade/ExtendedCompilerEngine.php:22
    TCG\Voyager\Models\Translation
    10Translation.php#?
    App\Models\Tag
    3Tag.php#?
    App\Models\Critique
    1Critique.php#?
    search #Pl9N6oez27npVpVNyi7r
    array:4 [ "data" => array:2 [ "query" => "" "items" => [] ] "name" => "search" "comp...
        ClearShow all
        Date ↕MethodURLData
        #12025-05-08 04:37:42GET/critiques/leonardo-da-vinci-za-10-minut-6794564141